Podcast ponúka nový zážitok: ako ho začať úspešne tvoriť?

Chceli by ste sa so svojimi zákazníkmi podeliť o prínosné poznatky alebo ponúknuť rozhovory so zaujímavými ľuďmi? Ideálnou formou, ktorá sa v súčasnosti teší veľkej popularite, je podcast. Podcasty sú zároveň jedným z úspešných marketingových nástrojov, ktoré môžete použiť na budovanie svojej značky. 

Čo je podcast 

Podcast ponúka v porovnaní s blogmi návštevníkovi internetu celkom nový zážitok. Preto sa práve podcasty — nahrávky, ktoré sa dajú počúvať cez internet, stali vyhľadávanou formou získavania nových informácií. Môže ísť o audio aj video, ktoré sa dajú vyhľadať na viacerých platformách (Spotify, Google Podcast, Podmaz, Slovenské podcasty a iné). Využiť ich môžete na budovanie značky a vzťahov s vašimi zákazníkmi.

Prínos k budovaniu značky

Podcasty ponúkajú zaujímavé témy spracované do formy, ktorú nie je potrebné čítať. Ľudia si ich preto púšťajú počas cesty autom, v autobuse alebo v čakárni u lekára. Aby ste ale takýmto záznamom zaujali a poslucháči sa k vám opäť vrátili, venovať by ste sa mali zaujímavým témam. Tie môžu súvisieť s oblasťou vášho podnikania alebo myšlienkami, čo rezonujú v spoločnosti.  

Ako pripraviť podcast

Vytvoriť podcast, ktorý si ľudia radi vypočujú a budú čakať na ďalší, je časovo náročné. Pokiaľ je to možné, najlepším riešením je, aby podcasty netvoril jednotlivec, ale tím ľudí. Najčastejšie nimi bývajú moderátor, kameraman, fotograf, zvukár a produkčný. Tím v takomto zložení nahráva aj známy podcast Životozprávy. Vypočuť si ho môžete na: https://www.pilulka.sk/.

1. Aký je váš cieľ

Ešte pred tým, ako vymyslíte prvú tému a začnete nahrávať, mali by ste vedieť, prečo chcete podcasty tvoriť. Vopred si zadefinujte, čo by mali priniesť vašej spoločnosti, ako ich môžete využiť na udržiavanie vzťahov so zákazníkmi a obchodnými partnermi.

2. Témy, ktoré upútajú

Druhým krokom prípravy je určenie vhodných okruhov tém. Mali by predovšetkým súvisieť s vašou oblasťou podnikania. Ak máte široký okruh zákazníkov, vybrať si môžete aj zameranie na konkrétnu cieľovú skupinu a jej problémy. Informácie o tom, čo urobí sedavé zamestnanie s naším telom predsa nie sú nikdy na škodu, o to viac, ak na stoličke za pracovným stolom väčšina z nás presedí aj 12 hodín denne.

Vhodné je tiež venovať sa témam, ktoré zaujímajú aj vás, čo vám pomôže spracovať ich naozaj pútavo a vymyslieť obsah na ďalšie podcasty. 

3. Akým názvom zaujať? 

Názov podcastu by sa mal dať ľahko vysloviť aj zapamätať. Dôležité je vyvarovať sa názvov, ktoré používa vaša konkurencia. Pravidlami sú preto originalita a jednoduchosť. Ak chcete podporiť sledovanosť, voľte témy, čo ľudia hľadajú podľa analýzy kľúčových slov.

4. Odlíšte sa vizuálom

Aj vizuál je dôležitý. Jeho úlohou je vás odlíšiť. Využiť pritom môžete prvky firemnej identity.

5. Krátka a chytľavá znelka

Ľudia nemajú radi dlhé úvody. Upútať ich od prvých sekúnd pomôže krátka znelka s názvom podcastu a značky.

6. Vopred pripravte obsah

Priebeh rozhovoru alebo body, o ktorých by ste chceli hovoriť — príprava je veľmi dôležitá. Pomôže vám nielen držať sa témy. Vďaka vopred pripravenej osnove pri nahrávaní nezabudnete na nič dôležité. Nezabudnite ju včas doručiť všetkým zúčastneným vrátane zoznamu hostí a dátumu nahrávania.

Ani dlhé, ani krátke? Koľko je ideálna dĺžka? 

Najvyššiu sledovanosť majú nahrávky s dĺžkou 20 – 40 minút. Presnú dĺžku je, samozrejme, potrebné prispôsobiť aj téme. Pravidlom je, že nahrávka musí byť po celý čas dostatočne pútavá. Pri obsiahlych témach je lepšie nahrať viac dielov, ako témou len povrchne preletieť. Rovnako nie je vždy vhodné rozvíjať tému do podrobností, ak by to zabralo priveľa času.

Pravidelnosť získava poslucháčov

Podcasty je vhodné pridávať na internet pravidelne. To pomôže vášmu publiku rásť. Vhodné sú intervaly 8 – 14 alebo 3 – 7 dní. 

Bez techniky to nepôjde

Nahrávka rušená šumom, nevyvážená hlasitosť hudby a hovoreného slova — to sú len niektoré nedostatky, čo znižujú nielen kvalitu nahrávky, ale ovplyvňujú aj počet posluchačov, ktorí si ju vypočujú až do konca. Ak potrebnú techniku nemáte, využiť môžete služby profesionálneho štúdia. 

Čo s výstupom? 

Podcast nahraný vo formáte mp3 alebo video môžete uverejniť na svojom YouTube kanáli. Vopred si premyslite aj to, ako vaše podcasty dostanete až k návštevníkom internetu. Využiť sa dajú tiež krátke teasers a fotky z videa. Tie môžete uverejniť na sociálnych sieťach. Miestom na uverejnenie môže byť niektorá zo známych platforiem. Väčšie spoločnosti si môžu vytvoriť vlastné podcast platformy na svojich stránkach.

Životozprávy — rozhovory o zdraví

Rozhovory so zaujímavými hosťami, témy, týkajúce sa nášho zdravia. Podcast Životozprávy vám pomôže zorientovať sa v problematike zdravia a sedavého zamestnania, pomôže v prevencii aj starostlivosti o vlasy a pleť.

Zdroj obrázka: 1x rawpixel.com – stock.adobe.com, 1x DC Studio – stock.adobe.com