Ako urobiť poriadok vo financiách

Zodpovedné hospodárenie s financiami, prehľad o svojich úsporách, výdavkoch aj záväzkoch patrí medzi základné znaky finančnej gramotnosti. Napriek tomu, mnoho ľudí nemá prehľad o tom, kde mesačne končí veľká časť ich výplaty alebo o koľko ročne im zhodnotí vložené úspory ich sporiaci účet.

Pokiaľ aj vy patríte medzi ľudí, ktorí nemajú prehľad o svojich financiách, žijú z mesiaca na mesiac, či dokonca majú dlžoby, ktoré im prerastajú cez hlavu, nezúfajte. Príliš zbytočné vysoký stres môže zapríčiniť tras rúk.

Niekedy stačí k zlepšeniu finančnej situácie naozaj málo. Základom je odhodlanie spraviť vo svojich financiách poriadok a zmeniť zaužívané nesprávne stereotypy hospodárenia s financiami, ktoré sa na vás počas života nalepili.

Prvým zásadným krokom je inventúra financií, vďaka ktorej môžete odhaliť výdavky, ktoré mesačne vynakladáte zbytočne. Postupujte pri jej vykonávaní podľa nasledujúcich tipov a postupne budete mať poriadok vo financiách ako nikdy predtým.

1. Skroťte povinné mesačné platby

Povinné platby za energie, televíziu, internet, telefón, vedenie bankového účtu a iné nevyhnutnosti, bez ktorých domácnosť nevie fungovať, tvoria najväčšiu časť mesačných výdajov domácnosti. Spíšte si prehľadne všetky tieto výdaje a porovnajte ich s ponukami iných operátorov.

Okrem ceny jednotlivých služieb sa zamyslite aj nad tarifou či paušálom, ktorý pri platbe za jednotlivé služby využívate. Porovnajte výhodnosť tarify platby za elektrinu v porovnaní s množstvom elektriny, ktorú miniete alebo počet prevolaných minút s počtom voľných minút, ktoré ponúka váš paušál. Možno zistíte, že na pokrytie vašej potreby vám bude postačovať lacnejšia tarifa.

Zmenou poskytovateľa služby a využitím vhodnejšej ponuky, môžete mesačne ušetriť aj niekoľko desiatok eur.

2. Preverte nutnosť a prínos predplatených služieb, ktoré využívate

Väčšina ľudí zvykne využívať rôzne predplatené služby ako sú služby na sledovanie televízie a filmov, počúvanie hudby, internetové aj printové média. Porovnajte si cenu danej služby s počtom dní, počas ktorých ju do mesiaca využívate a najmä s prínosom, ktorý vám služba poskytuje.

Možno mesačne platíte za aplikáciu na počúvanie hudby, ale hudbu počúvate za mesiac len hodinu alebo máte predplatné streamovania filmov a mesačne si pozriete len jeden film. Mesačne vám náklady na rôzne predplatné môžu prísť ako zanedbateľná suma, no v prepočte na rok, ide už o financie, ktoré môžete využiť efektívnejšie. Samozrejme platí to v prípade, ak služby svojho predplatného nevyužívate naplno.

3. Konsolidujte dlhy

V dnešnej dobe sa dlhy stali pevnou súčasťou nášho života. Vlastníme kontokorent, kreditnú kartu, kúpu bývania financujeme hypotékou a k tomu ešte niektorí z nás radi pridajú nákup na splátky. Splácanie dlhov vie z financií ukrojiť nemalú časť, čo je horšie, častokrát dokonca vyššiu, než by bolo potrebné.

Pokiaľ splácate nejaký druh úverového produktu, preverte si jeho výhodnosť. Refinancovaním pôvodného úveru či skonsolidovaním viacerých úverov do jedného, ušetríte na poplatkoch spojených so splácaním, získate nižší úrok a taktiež môžete znížiť celkovú dobu splácania úveru.

4. Prepočítajte ziskovosť sporenia

Podľa odborníkov, by si každý mal mesačne odložiť aspoň 10 % svojho prijmu. Hoci percento ľudí, ktorí mesačne sporia narastá, mnoho ľudí má problém vybrať si vhodný sporiaci produkt, či dokonca tieto financie držia na bežnom účte, nie na sporiacom účte.

Zamerajte sa preto pri upratovaní financií aj na výhodnosť vášho sporenia. Zhodnoťte vhodnosť sporiaceho produktu vzhľadom na účel sporenia, mesačné náklady spojené so sporením a výnos zo sporenia. Možno budete nemilo prekvapený a zistíte, že mesačný výnos z vášho sporenia nepostačuje ani na pokrytie poplatkov banke, nie to na zhodnotenie financií.

V oblasti dôchodového sporenia pomáha známe pravidlo 4 %, ktoré pomáha určiť, koľko peňazí je bezpečné vyberať z dôchodkových úspor každý rok, aby nedošlo k ich predčasnému vyčerpaniu. 

5. Prehodnoťte výhodnosť poistiek

Využívanie poistenia bývania či životnej poistky patrí k zodpovednému prístupu k hospodáreniu. No to, že mesačne platíte nemalé financie za poistku, z nej ešte nemusí robiť tú najvýhodnejšiu poistku, ktorá vám v prípade nečakanej udalosti poskytne dostatočné krytie.

Najmä staršie poistky môžu byť v tomto smere nevýhodnejšie vzhľadom na novšie ponuky na trhu. Porovnajte preto svoje poistky s aktuálnymi ponukami.

Pri porovnaní sa zamerajte nielen na výšku mesačnej platby, ale taktiež na výšku krytia, na poistné udalosti, na ktoré sa poistka vzťahuje a v neposlednom rade na výluky poistnej zmluvy.

Ak sa rozhodnete svoju aktuálnu poistku zmeniť, nezabúdajte, že vypovedať poistnú zmluvu je možné najčastejšie ku koncu uplynutia poistného obdobia, pričom výpoveď je potrebné poisťovni doručiť 2 mesiace pred koncom poistného obdobia. Presné možnosti vypovedania poistenia nájdete vo vašej poistnej zmluve.

6. Porovnajte množstvo nakúpených a vyhodených potravín

Potraviny patria medzi oblasť, v ktorej sa najľahšie plytvá financiami bez toho, aby ste si to uvedomili. Zamyslíte sa nad pomerom množstva financií, ktoré mesačne vynaložíte na nákup potravín a množstvom potravín, ktoré mesačne skončí v koši.

Ak mesačne vyhadzujete veľa potravín, pokúste sa zmeniť svoje nákupné správanie. Napíšte si pred nákupom zoznam potravín, ktoré vám v domácnosti chýbajú a riaďte sa ním pri nákupe. Taktiež upriamte pozornosť na množstvo, ktoré kupujete.

Nekupujte jednej potraviny viac, než vie vaša domácnosť spotrebovať. A to ani v prípade, ak je v akcii. Aj vtedy kúpte len také množstvo, pri ktorom ste si istý, že do konca trvanlivosti spotrebujete.

7. Vytvorte si rozpočet a dodržiavajte ho

Upratovanie financií ukončíte vytvorením rozpočtu. Vďaka splneniu predchádzajúcich krokov, máte presný prehľad o tom, koľko financií vynakladáte na jednotlivé úkony. Pripíšte si k tomu do zoznamu váš mesačný príjem, stanovte presnú sumu koľko mesačne môžete minúť na stravovanie a koľko na zábavu a rodinný rozpočet máte hotový.

Podľa odporúčaní odborníkov, by mal byť rozložený v pomere 40:30:20:10. 40 % príjmu domácnosti by malo ísť na bežné výdaje ohľadne chodu domácnosti, 30 % na splátky úverov, 20 % na životnú poistku a dôchodkové sporenie a 10 % na tvorbu rezervy pre prípad nečakaných výdajov.

Záver

Pokiaľ ste zodpovedne pristupovali k upratovaniu financií podľa predchádzajúcich tipov, nemal by byť pre vás problém pomer ideálneho rodinného rozpočtu dodržať. Ak však aj napriek zodpovednému prehodnoteniu všetkých výdajov, stále nejaké tie eurá k spokojnosti vášho rozpočtu chýbajú, zamyslíte sa nad tým, ako získať príjem navyše a možno si ho odkladať na sporiaci účet.

Nemusíte ísť hneď žiadať šéfa o zvýšenie platu, aj keď možno by to bolo najideálnejším riešením vašej situácie. Získať financie navyše viete predajom nepotrebných vecí, či príležitostným privyrobením si. Ak ste šikovný v nejakom druhu ručných prác – viete piecť, štrikovať, vyrábať výrobky z dreva alebo podobne, môžete to využiť na získanie príjmu navyše.

Hoci upratovanie domácností považujeme za bežnú prax a vykonávame ho pravidelne, k upratovaniu financií je náš prístup presne opačný. Zaraďte veľkú inventúru rodinných financií do svojho hospodárenia raz ročne a váš rodinný rozpočet bude omnoho spokojnejší a vyrovnanejší. A vy tak budete môcť pokojne žiť a nemusieť sa báť prežívania z mesiaca na mesiac.