Hlásenie na úrade práce – ako na to, online
Hlásenie sa na úrade práce je povinnosťou, ktorú mnoho ľudí musí splniť krátko po skončení štúdia či po ukončení pracovného pomeru. Ako vyzerá hlásenie na úrade práce po novom, kto platí PN po skončení pracovného pomeru, ako dlho môžem byť PN alebo koľko platí dobrovoľne nezamestnaný?
Úrad práce slúži na monitorovanie stavu nezamestnanosti v krajine alebo oblasti. Registrovanie nezamestnaných ľudí pomáha správcom pracovných trhov získať informácie o tom, koľko ľudí je bez práce a akým spôsobom je táto nezamestnanosť distribuovaná.
KĽÚČOVÉ INFORMÁCIE ČLÁNKU
Hlásenie na úrade práce môže prebiehať osobne na príslušnom úrade, no výhodou je, že po novom hlásenie na úrade práce umožňuje aj elektronickú registráciu.
Ako uvádza úrad práce, na úrade môže byť evidovaný občan, ktorý môže pracovať, chce pracovať a hľadá zamestnanie.
Opakovaná evidencia na úrade práce nastáva, keď sa osoba, ktorá bola už raz evidovaná ako uchádzač o zamestnanie, rozhodne opätovne požiadať o zaradenie do evidencie.
Aj keď neexistuje pevný časový limit pre trvanie PN, zákon stanovuje maximálnu dĺžku poberania nemocenskej dávky, a to obvykle 52 týždňov.
Vypísať žiadosť o skončenie pracovného pomeru dohodou je jedným zo spôsobov, ako ukončiť pracovný pomer, a to za vzájomnej dohody zamestnávateľa a zamestnanca.
Hlásenie na úrade práce po novom
Prihlásenie sa na úrad práce má stále rovnaký proces. Človek sa po končení štúdia alebo strate zamestnania prihlási na príslušnom úrade práce sociálnych vecí a rodiny (ÚPSVAR) v mieste svojho trvalého bydliska alebo v mieste obvyklého pobytu.
Kedysi to muselo byť do siedmich dní odo dňa ukončenia štúdia alebo ukončenia pracovného pomeru. Hlásenie na úrade práce po novom však stačí zrealizovať do desiatich kalendárnych dní. Ak to človek stihne v tomto termíne, úrad preplatí poistenie aj v medziobdobí medzi nezamestnanosťou a evidenciou na úrade.
Ak človek požiada o zaradenie do evidencie úradu práce po uplynutí tejto doby, bude zaradený dňom osobného podania žiadosti. Obdobie, počas ktorého bol nezamestnaný a nezaevidovaný, musí zdravotnej poisťovni preplatiť sám.
Osoba sa môže zaregistrovať osobne na príslušnom úrade, no hlásenie na úrade práce po novom umožňuje aj elektronickú registráciu, a to prostredníctvom:
- elektronických prostriedkov podpísaných kvalifikovaným elektronickým podpisom (prostredníctvom elektronickej schránky portálu www.slovensko.sk
alebo - odoslaním žiadosti prostredníctvom prístupového miesta, ktoré vyžaduje úspešnú autentifikáciu občana
Pokiaľ sa chce osoba prihlásiť na úrade práce v mieste obvyklého pobytu, nemusí ho nijakým spôsobom dokladovať. Ide jednoducho o miesto, v ktorom sa dlhodobo zdržuje a stačí ho uviesť v žiadosti o zaradenie. Nemôže si ho však potom počas vedenia v evidencii zmeniť.
Hlásenie na úrade práce – podpora od štátu
Niektorí nezamestnaní ľudia majú nárok na určité sociálne dávky alebo podporu od štátu, pokiaľ splnili stanovené podmienky. Úrad práce pomáha týmto osobám zaregistrovať sa a získať prístup k týmto dávkam alebo programom, ktoré majú za cieľ pomôcť im finančne počas obdobia nezamestnanosti.
Úrad práce poskytuje služby a zdroje pre ľudí hľadajúcich prácu. Pod jednou strechou združujú ponuky práce množstva zamestnávateľov, ktoré dokážu priradiť správnej osobe podľa jej znalostí, skúseností a predpokladov. K dispozícií sú aj mnohé rekvalifikačné kurzy, ktoré pomôžu nezamestnaným získať nové zručnosti a vedomosti.
Registrácia na úrade práce nie je povinná, avšak veľmi užitočná. Ten, kto tak neurobí, musí platiť zdravotné poistenie z vlastných zdrojov. Po strate práce však len málokto má dostatok financií na to, aby si zabezpečil vysoké poistné na celú dobu počas svojej nezamestnanosti. Inak to zaňho robí práve tento úrad.
V tomto článku sa človek dozvie všetko o evidencii na úrade práce, akým spôsobom sa môže zaregistrovať a taktiež zistí odpovede na otázky, ako dlho môže byť na úrade práce či do koľkých dní treba nahlásiť zmenu na úrade práce.
Ako sa zaevidovať na úrade práce?
Teraz, keď už človek vie, kedy prebieha prihlásenie úradu práce, mal by taktiež vedieť, ako to urobiť. Proces je jednoduchý a človek k tomu veľa nepotrebuje. Tu je zoznam bodov, ako sa zaevidovať na úrade práce:
- záujemcom o registráciu na úrade práce môže byť každý, kto nie je evidovaný ako uchádzač o zamestnanie
- môže sa ním stať aj občan, ktorý je zamestnaný, no uvažuje o zmene zamestnania, či zmene bydliska a s tým spojenej zmene zamestnania (taktiež rodič na materskej dovolenke, rodičovskej dovolenke, študent strednej alebo vysokej školy, dôchodca a pod.)
- záujemca o prihlásenie sa na úrade práce môže požiadať o sprostredkovanie vhodného zamestnania osobne, e-mailom alebo poštou na ktoromkoľvek úrade práce bez ohľadu na trvalý pobyt
- návštevou konkrétneho úradu si môže osoba proces uľahčiť, keďže vo väčšine úradov je príslušná osoba, ktorá pri vstupe usmerňuje a zároveň poskytuje potrebné tlačivá
Ak človek nevie, ako sa zaevidovať na úrade práce, môže nájsť kontakty príslušných úradov na stránkach ÚPSVAR, kde je zobrazená mapa Slovenska. Klikom na konkrétny okres sa záujemca dostane na web príslušného úradu a v ľavej časti nájde položku kontakty.
Evidencia na úrade práce
Tak, ako uvádza úrad práce, na úrade môže byť evidovaný občan, ktorý môže pracovať, chce pracovať a hľadá zamestnanie. Ako bolo uvedené vyššie, evidencia na úrade práce je dobrovoľná a osobe nevzniká žiadna zákonná povinnosť evidovať sa.
Pri evidencii na úrade práce pracovníci zisťujú tieto veci:
- či občan nie je zamestnanec
- či mu práve neprebieha dohoda o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru alebo nevykonáva zárobkovú činnosť na základe právneho vzťahu podľa osobitného predpisu
- či nevykonáva samostatne zárobkovú činnosť (na Slovensku aj v cudzine)
Uchádzač pri evidovaní môže mať prácu na dohodu, ak prácu nevykonáva viac ako 40 dní v kalendárnom roku a mesačná odmena nepresiahne sumu životného minima, ktoré je 273,99 eur (k roku 2024).
Ako dlho môžem byť evidovaný na úrade práce?
Dĺžka evidencie nie je nijak časovo obmedzená, pokiaľ si človek riadne plní svoje povinnosti, ktorými sú pravidelné návštevy úradu a aktívne hľadanie zamestnania (čo musí patrične dokladovať).
Do koľkých dní treba nahlásiť zmenu na úrade práce?
Pokiaľ si človek našiel zamestnanie, úradu by to mal oznámiť čo najskôr. Akonáhle osoba uzavrie zmluvu so zamestnávateľom, mal by ju zaslať pracovníkovi úradu, na základe ktorej občana z evidencie vyradia.
Opakovaná evidencia na úrade práce
Opakovaná evidencia na úrade práce nastáva, keď sa osoba, ktorá bola už raz evidovaná ako uchádzač o zamestnanie, rozhodne opätovne požiadať o zaradenie do evidencie. Dôvodov môže byť viacero:
- strata zamestnania
- ukončenie dohody o vykonaní práce alebo pracovnej činnosti
- návrat z materskej alebo rodičovskej dovolenky
- osobné dôvody
Ak sa rozhodne človek pre opakovanú evidenciu na úrade práce, musí si osobne alebo elektronicky podať žiadosť o zaradenie do evidencie.
K žiadosti je potrebné doložiť potrebné doklady, ako je občiansky preukaz, doklad o ukončení predchádzajúceho zamestnania alebo dohody a ďalšie požadované doklady.
Doklady potrebné na evidenciu na úrade práce
Pri evidencii na úrade práce je potrebné predložiť určitú sadu dokladov, ktoré potvrdzujú totožnosť človeka, dôvod evidencie a ďalšie potrebné údaje.
Presný zoznam dokladov potrebných na evidenciu na úrade práce sa môže mierne líšiť v závislosti od konkrétnej situácie a požiadaviek úradu práce. Toto sú základné doklady, ktoré sú zvyčajne vyžadované:
Občiansky preukaz | Základný doklad, ktorý potvrdzuje totožnosť a štátne občianstvo. |
Doklad o ukončení pracovného pomeru | Ak bol niekto zamestnaný, je potrebné predložiť potvrdenie o skončení pracovného pomeru. |
Doklad o najvyššom dosiahnutom vzdelaní | Tento doklad môže byť užitočný pri sprostredkovaní zamestnania a pri určovaní kvalifikácií. |
Doklady o kvalifikáciách | Ak má niekto nejaké odborné certifikáty, osvedčenia alebo diplomy, je vhodné ich predložiť. |
Doklady o zdravotnom stave | V prípade, že má človek zdravotné obmedzenia, ktoré by mohli ovplyvniť jeho schopnosť vykonávať prácu, môže byť potrebné predložiť lekárske potvrdenie. |
Ďalšie doklady potrebné na evidenciu na úrade práce, ktoré môžu byť vyžadované v závislosti od konkrétnej situácie:
- Rodný list: Ak je človek mladistvý alebo zastupuje inú osobu.
- Rozhodnutie o priznaní dôchodku: Ak poberá dôchodok.
- Doklad o pobyte: Ak nemá trvalý pobyt na Slovensku.
Je dôležité vedieť, že najpresnejšie informácie o dokladoch, ktoré je potrebné predložiť, získa človek priamo na príslušnom úrade práce.
Čo potrebujem na úrad práce?
Samozrejme, na prvú návštevu je potrebné doniesť si potrebnú dokumentáciu, na základne ktorej úrad rozhodne o ďalšej evidencii. Čo potrebujem na úrad práce v prípade ukončenia zamestnania:
- platný občiansky preukaz
- kópiu dokladu o rozviazaní pracovného pomeru
- kópiu dokladu o najvyššom dosiahnutom vzdelaní (maturitné vysvedčenie, diplom)
Zamestnanec úradu pri podávaní žiadosti o zaradenie do evidencie úradu práce poskytne občanovi informácie o podmienkach a poučí ho, že žiadosť o zaradenie do evidencie na úrad práce je zároveň žiadosťou o dávku v nezamestnanosti.
Tú posudzuje, priznáva a vypláca Sociálna poisťovňa. Občan môže podať žiadosť o dávku v nezamestnanosti aj na príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne.
Čo potrebujem na úrad práce v prípade ukončenia štúdia:
- platný občiansky preukaz
- kópiu dokladu o najvyššom dosiahnutom vzdelaní (maturitné vysvedčenie, diplom)
- potvrdenie o dobe štúdia vydané školou
- vyhlásenie o podaní alebo nepodaní prihlášky na vysokoškolské štúdium prvého až tretieho stupňa
Aj pre absolventa platí, že žiadosť o zaradenie do evidencie na úrad práce môže podať do desiatich dní od ukončenia štúdia.
Absolventovi nárok na dávku v nezamestnanosti nevzniká, no rodič absolventa strednej školy má nárok na prídavky na dieťa až do ukončenia školských prázdnin, teda do konca augusta.
Ako sa zaevidovať na úrad práce online – žiadosť o zaradenie do evidencie cez internet
Ako sa zaevidovať na úrad práce online a dá sa to vôbec? Súčasná doba konečne umožňuje komunikovať s úradmi aj na diaľku, aj keď postup sa stále zdá byť komplikovanejší ako osobná návšteva. Tu je postup, ako sa zaevidovať na úrad práce online. Je potrebné:
- stiahnuť si tlačivo žiadosti o zaradenie do evidencie úradu práce online na stránkach úradu a vyplniť ju
- na www.upsvr.gov.sk je zobrazená mapa Slovenska – klikom na ÚPSVAR, kde má občan trvalý pobyt alebo obvyklý pobyt sa dostane na webstránku príslušného úradu
- po otvorení stránky konkrétneho úradu treba nájsť položku kontakty a tam si podľa rozdelenia vybrať meno príslušného zamestnanca oddelenia služieb pre občana, resp. oddelenia sprostredkovania práce a jeho emailovú adresu
- ak si človek nevie priradiť príslušného zamestnanca, žiadosť môže zaslať aj na vedúceho oddelenia služieb pre občana, resp. oddelenia sprostredkovania práce (resp. na vedúceho úseku príslušného pracoviska)
- spolu so žiadosťou o zaradenie do evidencie úradu práce online treba emailom zaslať aj doklad o skončení pracovného pomeru (sken alebo fotokópiu) a doklad o najvyššie dosiahnutom stupni vzdelania (sken alebo fotokópiu)
Za deň podania žiadosti o zaradenie do evidencie úradu práce sa považuje deň zaslania žiadosti emailom alebo cez e-schránku.
Prihlásenie na úrad práce tak nemusí byť komplikovaným procesom, ak má človek všetky potrebné dokumenty v poriadku.
Údaje v žiadosti o zaradenie do evidencie úradu práce online
Samotná žiadosť si vyžaduje niekoľko dôležitých osobných údajov a údajov o predchádzajúcich študijných a pracovných skúsenostiach. Pripraviť sa treba na tieto údaje:
- osobné údaje (meno, OP, zdravotná poisťovňa, národnosť a i.) a adresa trvalého alebo obvyklého pobytu
- kontakt na zákonného zástupcu (u mladistvého občana)
- posledný zamestnávateľ (taktiež predchádzajúci zamestnávatelia za posledné tri roky)
- prehľad absolvovaných škôl
- schopnosti, zručnosti, platné osvedčenia
- údaje o zdravotnom stave a o rodinnom stave
- osobné požiadavky (kde chce človek pracovať)
- čestné vyhlásenia
- číslo účtu (v prípade, ak vzniká nárok na dávku v nezamestnanosti)
Táto žiadosť je dostupná na stránke ÚPSVAR vo formáte Word a pre tých, ktorí využívajú stránku www.slovensko.sk s elektronickým podpisom existuje žiadosť vo formáte PDF.
Ako dlho môžem byť PN?
Ako dlho môžem byť PN? Dĺžka trvania dočasnej pracovnej neschopnosti (PN) nie je striktne stanovená a závisí od viacerých faktorov, ako je:
- Charakter ochorenia alebo úrazu
- Individuálne reakcie organizmu
- Rozhodnutie ošetrujúceho lekára
- Zákonné obmedzenia
Aká je maximálna dĺžka poberania nemocenskej dávky?
Aj keď neexistuje pevný časový limit pre trvanie PN, zákon stanovuje maximálnu dĺžku poberania nemocenskej dávky. Táto dĺžka je obvykle 52 týždňov. Ak je však zdravotný stav človeka taký vážny, že si vyžaduje dlhšiu dobu na zotavenie, môže sa požiadať o predĺženie tohto obdobia.
Kto platí PN po skončení pracovného pomeru?
Ak niekto práve prišiel o zamestnanie a následne ochorie, nemusí sa obávať, že zostane úplne bez finančnej podpory. Slovenská legislatíva zavádza takzvanú ochrannú lehotu, ktorá zabezpečuje, že aj po skončení pracovného pomeru má človek nárok na určitú dobu na nemocenské dávky.
Kto platí PN po skončení pracovného pomeru v ochrannej lehote?
Prvé 3 dni | Prvé 3 dni dočasnej PN si hradí zamestnanec sám. |
Od 4. dňa | Od 4. dňa dočasnej PN hradí nemocenské dávky Sociálna poisťovňa. |
Dĺžka ochrannej lehoty závisí od toho, ako dlho bol človek nemocensky poistený pred skončením pracovného pomeru:
- 7 dní: Ak bol niekto nemocensky poistený najmenej 90 dní pred vznikom dočasnej PN.
- Menej ako 7 dní: Ak bol človek nemocensky poistený menej ako 90 dní, dĺžka ochrannej lehoty sa rovná počtu dní, počas ktorých bol nemocensky poistený.
Ak však človek ochorie po uplynutí ochrannej lehoty, nemá nárok na nemocenské dávky z dôvodu nemocenského poistenia spojeného s predchádzajúcim zamestnaním.
Môže však mať nárok na nemocenské dávky, ak sa medzičasom stal napríklad samostatne zárobkovo činnou osobou alebo si našiel nové zamestnanie.
Žiadosť o skončenie pracovného pomeru dohodou
Vypísať žiadosť o skončenie pracovného pomeru dohodou je jedným zo spôsobov, ako ukončiť pracovný pomer, a to za vzájomnej dohody zamestnávateľa a zamestnanca.
Na rozdiel od výpovede, pri ktorej musí byť dodržaná výpovedná lehota, pri dohode sa pracovný pomer môže skončiť kedykoľvek – ak sa obe strany dohodnú.
Žiadosť o skončenie pracovného pomeru dohodou sa podáva písomne. V žiadosti by mali byť uvedené tieto informácie:
- Dátum podania žiadosti
- Údaje o zamestnávateľovi: názov spoločnosti, adresa, IČO
- Údaje o zamestnancovi: meno, priezvisko, dátum narodenia, adresa, pracovná pozícia
- Dôvod skončenia pracovného pomeru (ak ho človek chce uviesť)
- Navrhovaný dátum skončenia pracovného pomeru
- Podpis zamestnanca
Po podaní žiadosti zamestnávateľ zváži návrh. Ak s ním súhlasí, obidve strany podpíšu dohodu o skončení pracovného pomeru. Táto dohoda by mala obsahovať všetky dôležité informácie, ako napríklad dátum skončenia pracovného pomeru, výšku prípadného odstupného a ďalšie dohodnuté podmienky.
Koľko platí dobrovoľne nezamestnaný?
Koľko platí dobrovoľne nezamestnaný? Výška poistného pre dobrovoľne nezamestnaných sa odvíja od niekoľkých faktorov, hlavne od vymeriavacieho základu, ktorý si sami určia. Čím vyšší vymeriavací základ si zvolia, tým vyššie budú aj odvody.
Poistenie zahŕňa:
Zdravotné poistenie | Jeho výška sa odvíja od vybraného vymeriavacieho základu. |
Sociálne poistenie | Zahŕňa dôchodkové, invalidné a poistenie v nezamestnanosti. Aj tu sa výška odvodov odvíja od vymeriavacieho základu. |
Podrobné informácie o výpočte poistného, termínoch platieb a ďalších súvisiacich otázkach je možné nájsť na stránke Sociálnej poisťovne alebo v konkrétnej zdravotnej poisťovni.