Mimoriadný stav – Slovensko v čase výnimočnej situácie
V dnešnej dobe sú ĺudia svedkami náhlych zvratov, ktoré môžu ovplyvniť ich každodenný život. Tieto zvraty ich môžu postaviť pred mimoriadne situácie a vyžadovať mimoriadne reakcie. Jednou z takýchto situácií je vyhlásenie mimoriadneho stavu, ktorý môže mať významný dopad na mnohé aspekty spoločnosti.
Článok sa zameriava na to, čo znamená mimoriadná situácia, ako sa prejavuje na Slovensku a aký vplyv môže mať na platby v hotovosti.
Čo je to mimoriadna situácia
Mimoriadná situácia, pojem známy aj ako mimoriadny stav, predstavuje právny a organizačný režim, ktorý je vyhlásený v reakcii na naliehavé a vážne situácie, ktoré ohrozujú verejnú bezpečnosť, zdravie alebo poriadok. Tieto situácie môžu byť rozmanitého charakteru, od prírodných katastrof po krízy v oblasti verejného zdravotníctva a bezpečnosti.
Zámerom vyhlásenia mimoriadnej situácie je umožniť vláde alebo iným kompetentným orgánom prijať rýchle a výnimočné opatrenia na riešenie daného problému a minimalizovanie jeho dôsledkov.
Mimoriadný stav poskytuje právny rámec, ktorý umožňuje obmedziť určité občianske slobody a práva s cieľom dosiahnuť vyšší stupeň kontroly a koordinácie v čase krízy. To zahŕňa obmedzenia na slobodu pohybu, zhromažďovania a iné občianske slobody, ktoré by v bežných okolnostiach boli zachované.
Výnimočné opatrenia vyžadujú takýto stav, pretože normálne právne postupy a opatrenia by boli nedostatočné na riešenie závažnosti situácie.
Mimoriadné situácie môžu nastať z rôznych dôvodov, ako napríklad prírodné katastrofy, epidémie, teroristické útoky, vojnové konflikty alebo iné hrozby pre verejnú bezpečnosť. Zvládnutie týchto situácií si vyžaduje rýchlu a efektívnu reakciu, a právny rámec mimoriadného stavu umožňuje orgánom zabezpečiť takúto reakciu.
Kto môže vyhlásiť mimoriadnu situáciu
Mimoriadna situácia je teda právny termín definovaný v Zákone č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva, ktorý označuje obdobie ohrozenia alebo následkov mimoriadnej udalosti, ktorá môže mať vplyv na život, zdravie alebo majetok obyvateľstva.
Mimoriadna situácia je vyhlasovaná v súlade s uvedeným zákonom a je dôsledkom samotnej mimoriadnej udalosti.
V súlade so zákonom o civilnej ochrane obyvateľstva je kompetentným orgánom na vyhlásenie a odvolanie mimoriadnej situácie vláda Slovenskej republiky, ak ohrozené alebo postihnuté územie presahuje hranice kraja.
Ak mimoriadna situácia postihuje územie kraja, právo vyhlasovať a odvolávať takúto situáciu má Okresný úrad nachádzajúci sa v sídle kraja. V prípade, že mimoriadna situácia vznikne na území konkrétnej obce, je povinnosťou obce vyhlasovať a odvolávať túto situáciu.
Vyhlásenie a odvolanie mimoriadnej situácie sú spravidla verejne oznámené prostredníctvom hromadných informačných prostriedkov, ako sú masmédiá, vrátane televízie a tlače.
Rozdiel medzi mimoriadnou situáciou a mimoriadnym stavom
Definícia núdzového (mimoriadneho) stavu nie je jasne vymedzená v zákone, no mimoriadny stav označuje špecifickú krízovú situáciu, ktorá môže byť vyhlásená vládou Slovenskej republiky za určitých podmienok.
V tejto situácii ide o skutočnosť, že došlo k alebo existuje bezprostredné nebezpečenstvo ohrozenia životov a zdravia jednotlivcov.
Toto nebezpečenstvo môže vzniknúť v dôsledku rôznych faktorov, vrátane pandémií, udalostí ovplyvňujúcich životné prostredie a závažných materiálnych škôd spôsobených prírodnými katastrofami, haváriami, priemyselnými nehodami, dopravnými nehodami alebo inými prevádzkovými haváriami.
Podobne ako v prípade mimoriadnej situácie, vyhlásenie núdzového stavu je oznámené prostredníctvom masmédií, vrátane rozhlasu, televízie a tlače. Okrem toho sa vyhlásenie núdzového stavu zverejňuje aj v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.
Porovnanie medzi mimoriadnou situáciou a núdzovým(mimoriadnym) stavom:
Aspekt | Mimoriadná situácia | Núdzový stav |
---|---|---|
Právna úprava | Zákon č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva | Ústavný zákon č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu |
Orgán, ktorý vyhlasuje | Vláda SR, okresný úrad v sídle kraja, obec (v závislosti od územného obvodu) | Vláda SR |
Dĺžka trvania | Neobmedzené | Nevyhnutný čas, najdlhšie 90 dní |
Mimoriadna situácia na Slovensku
Na Slovensku sa mimoriadna situácia vyhlásila dvakrát v nedávnej minulosti.
- 12. marca 2020 v reakcii na pandémiu ochorenia COVID-19. Dôvodom na vyhlásenie mimoriadnej situácie bolo riziko šírenia tohto ochorenia a potreba prijať opatrenia na ochranu verejného zdravia. Mimoriadná situácia spojená s pandémiou COVID-19 trvala až do 15. septembra 2023.
- 24. novembra 2021 v dôsledku hromadného prílevu cudzincov v reakcii na vojnu na Ukrajine. Dôvodom na jej vyhlásenie bolo zabezpečenie pomoci cudzincom, ktorí utiekli pred vojnou. Táto mimoriadná situácia spojená s hromadným prílevom cudzincov je na Slovensku platná dodnes.
Mimoriadna situácia v súvislosti s COVID-19
Mimoriadna situácia spojená s ochorením COVID-19 bola vyhlásená na základe uznesenia vlády Slovenskej republiky a odporúčania Úradu verejného zdravotníctva. V rámci tejto mimoriadnej situácie boli prijaté opatrenia, vrátane:
- obmedzenia pohybu osôb
- zákazu hromadných podujatí
- zavretí prevádzok a služieb
- povinnosti nosenia rúšok
- povinnosti testovania na COVID-19
Mimoriadná situácia v súvislosti s COVID-19 skončila 15. septembra 2023. Ak si v priebehu trvania vyhlásenej mimoriadnej situácie osoba neplní svoje povinnosti, dopúšťa sa priestupku. Napríklad za porušenie povinnosti nosiť rúško (napr. v obchodoch, autobusoch) hrozila pokuta až 1 659 eur.
Mimoriadna situácia spojená s hromadným prílevom cudzincov
V rámci tejto mimoriadnej situácie boli prijaté opatrenia, vrátane:
- zriadenia dočasných táborov pre cudzincov
- zabezpečenia stravy, ubytovania a zdravotnej starostlivosti pre cudzincov
- zriadenia informačných centier pre cudzincov
Taktiež bola vyhlásená na základe uznesenia vlády Slovenskej republiky a odporúčania Úradu verejného zdravotníctva.
Mimoriadna situácia a platby v hotovosti
Mimoriadna situácia prinesla na Slovensku určité zmeny týkajúce sa platieb v hotovosti. Zákon o obmedzení platieb v hotovosti (č. 394/2012 Z. z.) stanovuje limity pre hotovostné platby, pričom platba v hotovosti nesmie prevyšovať 15 000 eur na území Slovenskej republiky od 1. júla 2023. Tento limit sa však nevzťahuje na platby v hotovosti odovzdané alebo prijaté v čase mimoriadnej situácie.
Pravidlá týkajúce sa platieb v hotovosti v čase mimoriadnej situácie zahŕňajú aj to, že subjekty, ktoré prijímajú platby v hotovosti, sú v čase mimoriadnej situácie povinné evidovať tieto platby v účtovníctve.
Výnimky z limitu na platby v hotovosti v čase mimoriadnej situácie sú opodstatnené z viacerých dôvodov:
- Ochrana života a zdravia: Vzhľadom na to, že v čase mimoriadnej situácie môže dôjsť k poruche elektronických platobných systémov, platby v hotovosti sú nevyhnutné na zabezpečenie základných potrieb obyvateľstva, ako sú potraviny, lieky a zdravotná starostlivosť.
- Ochrana finančného systému: Mimoriadna situácia môže spôsobiť narušenie finančného systému, čo môže mať vážne dôsledky na ekonomiku a obyvateľstvo. Platby v hotovosti v takýchto situáciách môžu byť nevyhnutné na zabezpečenie fungovania finančného systému a ochranu finančných prostriedkov obyvateľstva.
Príklady platieb v hotovosti v čase mimoriadnej situácie môžu zahŕňať platby za potraviny, lieky, zdravotnú starostlivosť, služby (ako je ubytovanie a doprava) a tovar (vrátane oblečenia a vybavenia domácnosti).
Výnimky z limitov na platby v hotovosti v čase mimoriadnej situácie majú významné dôvody a slúžia k zabezpečeniu potrieb obyvateľstva a stability finančného systému. Je dôležité poznamenať, že tieto opatrenia majú dočasný charakter a platia výlučne počas trvania mimoriadnej situácie na Slovensku.