Slováci znesú veľa … a motoristi ešte viac
Zatiaľ nemáme osobitnú daň na vodu zo studní ani na čistý vzduch, či chodenie po verejných priestranstvách. Ale … možno raz. A možno nie raz, ale už čoskoro sa môžeme tešiť na novú daň – z motorových vozidiel.
Podnikatelia ju platia roky
Konkrétne podnikatelia ju platia už roky, a to za autá, ktoré používajú na podnikanie. Ale čo ostatné autá? Tie predsa nemôžu len tak jazdiť po cestách. Veď za ne majitelia platia len povinné zmluvné poistenie, náklady súvisiace s prevádzkou, prípadne diaľničné nálepky.
Platby povinného zmluvného poistenia, aj keď ich povinnosť určil štát, idú do vreciek súkromných poisťovní.
A náklady na prevádzku? Tie obohatia majiteľov čerpacích staníc, autoservisy či majiteľov diaľnic. A kde je štát, prečo nedostane nič keď stále potrebuje viac?
Pravdepodobne preto analytici IFP považujú za vhodnejšie naložiť viac na plecia obyčajnému človeku, ako by zanalyzovali výdavky štátu a tieto zoškrtali.
Je predsa jednoduchšie pýtať od druhého ako uskromniť sa sám. Veď tí druhí sú anonymní. Čo na tom, že už musia znášať vyššie ceny benzínu, vyššie ceny múky a iných poľnohospodárskych produktov, vyššie ceny liekov, zvyšujúce sa platby za vodu, elektrinu a pod. Veď ide len o pár eur.
Áno, skutočne sa navrhuje progresívna sadzba už od 10 eur v závislosti od výkonu motora. Desať euro sa predsa dá zniesť. Otázkou však je, prečo sa štátu kvôli desiatim eurám oplatí ukladať nám ďalšiu povinnosť.
Registrovať sa na daň, podávať daňové priznanie, oznamovať zmeny skutočností, vykonávať platby.
Máme už toľko nezmyselných povinností, prečo nepridať ďalšiu. A prečo ju v konečnom dôsledku nesankcionizovať pre prípad jej nesplnenia. A najlepšie niekoľkonásobne vyššou sankciou ako je samotná povinnosť.
Keď sa vláda Róberta Fica štylizuje do pózy sociálnej vlády, prečo v prípade tejto dane nezdaní len tých bohatších?
Možno len tých, pre ktorých je auto vyslovene luxusom, a nie životnou potrebou, vďaka ktorej cestujú do práce, či k lekárovi, alebo sú len sviatočnými vodičmi.
Prečo nezdaniť luxus druhého a každého ďalšieho auta?
Odpoveď je veľmi jasná. Lebo tí, ktorých by sa takéto zdanenie dotklo už dávno majú auto zaradené v majetku svojich spoločností. Tí už teda zdanení sú. Zostali len tí „ostatní“, tí, čo sa nevedia brániť, tí, čo prežijú aj bez ďalších desať euro. Veď Slováci znesú veľa … a motoristi ešte viac.