Vodičák na motorku – koľko trvá a aká je jeho cena?

Motocykle sú už dlho obľúbeným dopravným prostriedkom pre ľudí na celom svete. Ponúkajú vzrušujúci pocit slobody a kontroly na otvorenej ceste. Rovnako ako pri riadení auta, aj na legálnu jazdu na motocykli je potrebné mať platný vodičský preukaz.

Získanie vodičského preukazu je v súčasnosti bežnou záležitosťou v mnohých krajinách. Na cestách sa pohybuje stále viac motorových vozidiel, ako sú motocykle, osobné autá, nákladné a špeciálne vozidlá. Preto je pre mnohých dôležité získať doklad o oprávnenosti na ich riadenie.

V tomto článku sa možno dočítať, koľko trvá vodičák na motorku, aká je jeho cena a čo sa stane, ak niekto nespraví vodičák na motorku.


Obsah článku


Vodičák na motorku kategórie AM – cena

Cena vodičáku na motorku sa môže líšiť od jednotlivých autoškôl aj lokality, v ktorej sa nachádzajú. Za základný kurz AM sa obvykle platí suma od 300 € do 500 €.

Mimo ceny kurzu treba rátať aj s výdavkami za kolky na skúšky, či kurz prvej pomoci. Záujemca si taktiež priplatí za jazdy navyše. Väčšina slovenských autoškôl ponúka niekoľko možností platby na splátky alebo zľavy na ďalšie kurzy, ak už u nich človek nejaký kurz absolvoval.


V prípade získania vodičského preukazu skupiny AM pre motorky je výhodou, že je možné ho získať už v 15 rokoch. Po úspešnom absolvovaní kurzu a získaní oprávnenia, môže osoba riadiť malé skútre a mopedy s objemom motora do 50 cm3 a maximálnou rýchlosťou 45 km/h.


Platí tu ešte jedna výhoda – ak už je niekto majiteľom vodičského preukazu skupiny B (pre osobné autá), kategóriu AM má automaticky zahrnutú v oprávnení a nemusí si na ňu robiť samostatný kurz.

Vodičák na veľkú motorku – cena

Medzi skupiny motorových vozidiel, ktoré spadajú do kategórie AM, A1, A2 a A, patria motocykle, dvojkolesové jednostopové vozidlá a trojkolesové motocykle. Tieto vozidlá sú najatraktívnejšie, a preto sú zaujímavé najmä pre mladých, nových vodičov, ktorí sa chcú zoznámiť s motorkami a premávkou na cestách.

Od 16 rokov si možno robiť vodičák na motorku kategórie A1 a od 18 rokov na A2. Preukaz na motocykel skupiny A sa dá získať po dosiahnutí veku 24 rokov, resp. po dvoch rokoch po získaní oprávnenia skupiny A2. Cena vodičáku A1, A2 či A je okolo 700 až 1 100 €.

Koľko trvá vodičák na motorku?

Prvý krok pri vybavovaní vodičáku na motorku je návšteva všeobecného lekára, ktorý na základe zdravotnej prehliadky vystaví pečiatku potvrdzujúcu spôsobilosť riadiť motorové vozidlo. Potvrdenie spolu s prihláškou treba následne doručiť do vybranej autoškoly. Zaplatením poplatku za kurz sa získanie vodičáku začína.

Mnohí sa pýtajú, koľko trvá vodičák na motorku:

  • Kurz môže trvať podľa osobitnej dohody 1 až 6 mesiacov.
  • Počas tejto doby musí každý absolvovať teóriu o pravidlách cestnej premávky a správaní v rizikových situáciách a kurz prvej pomoci.
  • Samozrejmosťou je aj praktická časť vo forme jázd na cvičisku a na cestách v skutočnej premávke.

Táto príprava vedie k záverečným skúškam, na ktorých je nutné zvládnuť písomný test z teórie, ako aj jazdu na policajtom určenej trase. Ak človek uspeje, získa vodičský preukaz na motorku.

Vodičák na motorku s objemom motora do 125 cm3

Ak chce človek presadnúť na o niečo silnejšiu motorku, od 16 rokov si môže urobiť vodičák na motorku kategórie A1, ktorá zahŕňa možnosť riadenia motocyklov s objemom motora do 125 cm3.

V 16 rokoch je možné získať vodičský preukaz typu A1, ktorý oprávňuje k riadeniu ľahkých motocyklov s objemom do 125 cm3 a výkonom do 11 kW. Priepustnosť na výkon vzhľadom na hmotnosť motocykla nesmie presiahnuť 0,1 kW/kg.

Vodičák na veľkú motorku

Väčšia zábava sa však začína s oprávnením kategórie A2, kam spadá možnosť riadenia motorky s výkonom motora max. 35 kW. Na získanie tohto vodičáku na motorku sa vyžaduje vek minimálne 18 rokov.

Vodičák na veľkú motorku, oprávnenie typu A, môže byť získaný od 24 rokov alebo po dvoch rokoch od získania vodičského oprávnenia na motocykel kategórie A2. Týmto sa zaručuje väčšia bezpečnosť, pretože predpokladá sa, že 24 ročný vodič bude mať viac skúseností a môže sa pohybovať aj na silnejšom stroji.

Ak sa niekto stane držiteľom oprávnenia A, môže pokojne jazdiť na akejkoľvek motorke.

Vodičský preukaz na malé skútre a mopedy si možno spraviť už v 15 rokoch.

Čo ak nespravím vodičák na motorku?

Vodičský preukaz na motorku je v modernej dobe silným lákadlom pre široké spektrum ľudí. Veľké množstvá áut na cestách tvoria nekonečné kolóny, cez ktoré sa motorka dostane rýchlejšie. A okrem toho je jazda na motorke neskutočne štýlová. Čo sa však stane, ak nespravím vodičák na motorku?

  • Ak sa niekomu nepodarí zvládnuť skúšku na prvýkrát, tak má ešte ďalšie 2 pokusy.
  • Opravné skúšky však môže absolvovať najskôr na šiesty pracovný deň po neúspešnej skúške, ale najneskôr do 6 mesiacov od prvej skúšky.
  • Na opätovné prihlásenie na skúšku je potrebný ďalší kolok a ešte poplatok za opakovanie skúšok, ktorý si určuje samotná autoškola
  • Na opravnej skúške treba absolvovať len tie časti skúšky, ktoré človek pri predchádzajúcom termíne nespravil.

Ak napríklad spravil testy, konštrukciu a údržbu vozidla, ale zlyhal pri jazde na cvičisku, tak si zopakuje túto jazdu a potom bude pokračovať jazdou v premávke. Opakovaná skúška na motocykel vrátane kolku môže stáť orientačne 30 – 70 €.

Ak sa však stane, že skúšku človek nespraví ani na tretí pokus, bude musieť absolvovať celý kurz odznova vrátane všetkých poplatkov.

Typy vodičských preukazov

Vozidlá možno rozdeliť do týchto skupín podľa typov vodičských preukazov:

  1. motocykle – skupina motorových vozidiel AM, A1, A2, A
  2. osobné vozidlá do 3,5 t – skupina motorových vozidiel B1, B, BE
  3. nákladné vozidlá, kamióny a dodávky – skupina motorových vozidiel C1, C1E, C, CE
  4. autobusy – skupina motorových vozidiel D1, D1E, D, DE
  5. špeciálne vozidlá – skupina motorových vozidiel T

Pre jazdu na motorke človek potrebuje vodičský preukaz skupiny A. Takýto vodičák si musí spraviť prostredníctvom testov na vodičák a praktického výcviku. Jeho cena je o niečo výhodnejšia ako v prípade vodičáku pre osobné autá. Ak niekto jazdí na oboch typoch vozidiel, najvýhodnejšie vyjde zaplatiť si kurz autoškoly na vodičský preukaz skupiny A aj B spoločne.

Vodičský preukaz na motorku si však možno spraviť už v 15 rokoch, presnejšie na skupinu AM.

Akú motorku by si mal vybrať začiatočník

Základom úspechu je vybrať si správnu motorku. Prvá motorka by nemala byť príliš ťažká ani príliš silná. Odborníci hovoria, že na začiatok je ideálny radový dvojvalec s objemom okolo 500 kubíkov.

Svoju prvú motorku sa odporúča radšej kúpiť „z druhej ruky“ a nechať si pri výbere poradiť od známych či mechanikov, ktorí sa vyznajú v motorkách a poradia, na čo sa pri kúpe zamerať. V závislosti od konkrétneho typu motorky sa cena pohybuje od stoviek do niekoľko tisíc eur.


Pred kúpou motorky sa tiež odporúča nechať si rezervu na motorkárske oblečenie. Kompletná výbava stojí 700 € až 1000 €. Základom je poriadna bunda a chrániče. Pri výbere treba dbať na kvalitu a veci si vyskúšať. 


Motocykel je v porovnaní s autom omnoho výkonnejší a aj jeho údržba je dôležitá. Servisné intervaly pre výmenu oleja a olejových filtrov sa líšia. Platí, že olej by nemal zostať v motocykli cez zimu a mal by sa vymeniť aspoň raz za sezónu. Samozrejme, spolu s výmenou oleja sa mení aj olejový filter.

Svoju prvú motorku sa odporúča radšej kúpiť „z druhej ruky“ a nechať si pri výbere poradiť od známych či mechanikov.

Prihlásenie motorky po jej zakúpení

Po kúpe novej motorky ju treba prihlásiť. Aké dokumenty sú potrebné na prihlásenie motocykla?

  • leasingová zmluva alebo faktúra
  • povinné zmluvné poistenie motocykla
  • splnomocnenie s úradným podpisom, ak je vlastník zastupovaný
  • certifikát o konfirmite, tzv. COC doklad – ak sa eviduje vozidlo, ktoré má typové schválenie ES
  • správny poplatok (tarifa sa určuje podľa výkonu motora)

Prihlásenie motocykla musí nastať do 30 dní od jeho zakúpenia a novinkou je, že už nie je nutné pristavovať vozidlo na obhliadku a vlastník nemusí dopredu predkladať žiadosť o prihlásenie vozidla do evidencie. 

Pri drahších motorkách je na mieste aj havarijné poistenie. Chráni stroj v prípade prírodných katastrof, pri vandalizme či pri účasti na dopravnej nehode.

Povinná výbava motocykla

Povinná výbava motorky záleží na jej type a líši sa od povinnej výbavy auta. Pre kategóriu motorových vozidiel L3e až L5e a L7 nie je povinná výbava. V niektorých prípadoch silnejších motoriek je to iba motolekárnička a prilba.

Celkovo motorky s konštrukčnou rýchlosťou neprevyšujúcou 40 km/h musia byť vybavené zadnou označovacou tabuľkou pre pomalé vozidlá a ich prípojné vozidlá podľa predpisu EHK č. 69.


Takže ak má motorka objem valcov nižší ako 50 cm3, nepotrebuje žiadnu povinnú výbavu. Ak však má motorka vyšší objem valcov alebo vyššiu konštrukčnú rýchlosť, potrebuje lekárničku. Uvedená vyhláška definuje aj obsah motolekárničky.


Lekárnička pre motocykle rovnako ako autolekárnička má byť oranžovej farby s bielym krížom. Lekárnička pre motocykle je však o čosi chudobnejšia ako autolekárnička. V lekárničke pre motocykle nemusia byť štyri zatváracie špendlíky, stačí v nej jeden elastický obväz miesto štyroch.

Kde vyhláška predpisuje minimálne rozmery, v lekárničke pre motockyle sú menšie – sterilné gázové štvorce v aute musia mať najmenej 10×10 centimetrov, v motorke len 7,5×7,5 cm. Aj vďaka tomu môže byť lekárnička pre motocykle menších rozmerov, čo je v prípade obmedzeného batožinového priestoru motorky užitočné.

Lekárnička pre motocykel musí obsahovať:

  • gáza hydrofilná skladaná sterilná 7,5×7,5 cm – 5 ks
  • obväz hotový sterilný č. 3 – 1 ks
  • obväz hydrofilný sterilný 6 cm x 5 m – 1 ks
  • náplasť s vankúšikom 8 cm x 4 cm – 4 ks
  • trojrohá šatka – 1 ks
  • resuscitačné rúško s ventilom – 1 ks
  • dezinfekčný roztok v originálnom balení – 1 ks
  • rukavice gumové jednorazové – 1 pár
  • náplasť hladká 1,25 cm x 2 m – 1 ks

Výstražná vesta nie je povinná pre motocykle ani pre štvorkolky, rovnako ani náradie na opravu defektu.