Vodičák na motorku – koľko trvá a aká je jeho cena?
Motocykle sú už dlho obľúbeným dopravným prostriedkom pre ľudí na celom svete. Ponúkajú vzrušujúci pocit slobody a kontroly na otvorenej ceste. Rovnako ako pri riadení auta, aj na legálnu jazdu na motocykli je potrebné mať platný vodičský preukaz.
Získanie vodičského preukazu je v súčasnosti bežným krokom v mnohých krajinách. Stále viac motorových vozidiel, ako sú motocykle, osobné autá, nákladné a špeciálne vozidlá, sa pohybuje na cestách. Preto je pre človeka dôležité získať doklad o oprávnenosti na ich riadenie.
V tomto článku sa možno dočítať, koľko trvá vodičák na motorku, aká je jeho cena a čo sa stane, ak niekto nespraví vodičák na motorku.
Typy vodičských preukazov
Vozidlá možno rozdeliť do týchto skupín podľa typov vodičských preukazov:
- motocykle – skupina motorových vozidiel AM, A1, A2, A
- osobné vozidlá do 3,5 t – skupina motorových vozidiel B1, B, BE
- nákladné vozidlá, kamióny a dodávky – skupina motorových vozidiel C1, C1E, C, CE
- autobusy – skupina motorových vozidiel D1, D1E, D, DE
- špeciálne vozidlá – skupina motorových vozidiel T
Pre jazdu na motorke človek potrebuje vodičský preukaz skupiny A. Takýto vodičák si musí spraviť prostredníctvom testov na vodičák. Jeho cena je o niečo výhodnejšia ako v prípade typického vodičáku pre osobné autá, no ak niekto jazdí na oboch typoch presúvadiel, najvýhodnejšie vyjde zaplatiť si kurz autoškoly na vodičský preukaz skupiny A aj B spoločne.
Vodičský preukaz na motorku si však možno spraviť už v 15 rokoch, presnejšie na skupinu AM.
Vodičský preukaz na motorku
Medzi skupiny motorových vozidiel, ktoré spadajú do kategórie AM, A1, A2 a A, patria motocykle, dvojkolesové jednostopové vozidlá a trojkolesové motocykle. Tieto vozidlá sú najatraktívnejšie, a preto sú zaujímavé najmä pre mladých, nových vodičov, ktorí sa chcú zoznámiť s motorkami a premávkou na cestách.
V prípade získania vodičského preukazu skupiny AM pre motorky je výhodné, že je možné ho získať už v 15 rokoch podľa platného zákona. Po úspešnom absolvovaní kurzu a získaní oprávnenia, môže osoba riadiť malé skútre a mopedy s objemom motora do 50 cm3 a maximálnou rýchlosťou 45 km/h.
Platí tu ešte jedna výhoda – ak už je niekto majiteľom bežného vodičského preukazu skupiny B (pre osobné autá), kategóriu AM má automaticky zahrnutú v oprávnení a nemusí si na ňu robiť samostatný kurz.
Vodičák na motorku s objemom motora do 125 cm3
Ak chce človek presadnúť na o niečo silnejšiu motorku, od 16 rokov si môže urobiť vodičák na motorku kategórie A1, ktorá zahŕňa možnosť riadenia motocyklov s objemom motora do 125 cm3.
V 16. rokoch je možné získať vodičský preukaz typu A1, ktorý oprávňuje k riadeniu ľahkých motocyklov s objemom do 125 cm3 a výkonom do 11 kW. Priepustnosť na výkon vzhľadom na hmotnosť motocykla nesmie presiahnuť 0,1 kW/kg.
Vodičák na veľkú motorku
Väčšia zábava sa však začína s oprávnením kategórie A2, kam spadá možnosť riadenia motorky s výkonom motora max. 35 kW. Na získanie tohto vodičáku na motorku sa vyžaduje vek minimálne 18 rokov.
Vodičák na veľkú motorku, oprávnenie typu A, môže byť získaný od 24 rokov alebo po dvoch rokoch od získania vodičského oprávnenia na motocykel kategórie A2. Týmto sa zaručuje väčšia bezpečnosť, pretože predpokladá sa, že 24-ročný vodič bude mať viac skúseností a môže sa pohybovať aj na silnejšom stroji.
Ak sa niekto stane držiteľom oprávnenia A, môže pokojne jazdiť na akejkoľvek motorke.
Vodičák na motorku – cena
Cena vodičáku na motorku sa môže líšiť od jednotlivých autoškôl aj lokality, v ktorej sa nachádzajú. Za základný kurz AM sa obvykle platí suma od 300 € do 500 €.
Mimo ceny kurzu treba rátať aj s výdavkami za kolky na skúšky, či kurz prvej pomoci. Záujemca si taktiež priplatí aj za jazdy navyše. Väčšina slovenských autoškôl ponúka niekoľko možností platby na splátky alebo zľavy na ďalšie kurzy, ak už u nich človek nejaký kurz absolvoval.
Vodičák na veľkú motorku – cena
Cena vodičáku A1 je okolo 500–600 €. Rovnakú cenu človek zaplatí aj za kurz na získanie vodičáku na veľkú motorku (vodičák kategórie A2 a A). Rozdiely medzi cenami vodičákov na veľkú motorku sú minimálne – zhruba do 20 €.
Koľko trvá vodičák na motorku?
Prvý krok pri vybavovaní vodičáku na motorku je návšteva obvodného lekára, ktorý na základe zdravotnej prehliadky vystaví pečiatku potvrdzujúcu spôsobilosť riadiť motorové vozidlo. Potvrdenie spolu s prihláškou treba následne doručiť do vybranej autoškoly. Zaplatením poplatku za kurz sa získanie vodičáku začína.
Mnohí sa pýtajú, koľko trvá vodičák na motorku. Kurz môže trvať podľa osobitnej dohody 1 až 6 mesiacov. Počas tejto doby musí každý absolvovať teóriu o pravidlách cestnej premávky a správaní v rizikových situáciách a kurz prvej pomoci.
Samozrejmosťou je aj praktická časť vo forme jázd na cvičisku a na cestách v skutočnej premávke. Táto príprava vedie k záverečným skúškam, na ktorých je nutné zvládnuť písomný test z teórie, ako aj jazdu na policajtom určenej trase. Ak človek uspeje, získa vodičský preukaz na motorku.
Čo ak nespravím vodičák na motorku?
Vodičský preukaz na motorku je v modernej dobe silným lákadlom pre široké spektrum ľudí. Veľké množstvá áut na cestách tvoria nekonečné kolóny, cez ktoré sa motorka dostane rýchlejšie. A okrem toho je jazda na motorke neskutočne štýlová. Čo sa však stane, ak nespravím vodičák na motorku?
Ak sa niekomu nepodarí zvládnuť skúšku na prvýkrát, tak má ešte ďalšie 2 pokusy. Opravné skúšky však môže absolvovať najskôr na šiesty pracovný deň po neúspešnej skúške, ale najneskôr do 6 mesiacov od prvej skúšky.
Na opätovné prihlásenie na skúšku je potrebný ďalší kolok a ešte poplatok za opakovanie skúšok, ktorý si určuje samotná autoškola. Na opravnej skúške treba absolvovať len tie časti skúšky, ktoré človek pri predchádzajúcom termíne nespravil.
Ak napríklad spravil testy, konštrukciu a údržbu vozidla, ale zlyhal pri jazde na cvičisku, tak si zopakuje túto jazdu a potom bude pokračovať jazdou v premávke. Opakovaná skúška na motocykel je spoplatnená kolkom v hodnote 4 €.
Ak sa však stane, že skúšku človek nespraví ani na tretí pokus, bude musieť absolvovať celý kurz odznova vrátane všetkých poplatkov.
Akú motorku by si mal vybrať začiatočník
Základom úspechu je vybrať si správnu motorku. Prvá motorka by nemala byť príliš ťažká ani príliš silná. Odborníci hovoria, že na začiatok je ideálny radový dvojvalec s objemom okolo 500 kubíkov.
Svoju prvú motorku sa odporúča radšej kúpiť „z druhej ruky“ a nechať si pri výbere poradiť od známych či mechanikov, ktorí sa vyznajú v motorkách a poradia, na čo sa pri kúpe zamerať. V závislosti od konkrétneho typu motorky sa cena pohybude od stoviek do niekoľko tisíc eur.
Pred kúpou motorky sa tiež odporúča nechať si rezervu na motorkárske oblečenie. Kompletná výbava stojí 700 € až 1000 €. Základom je poriadna bunda a chrániče. Pri výbere treba dbať na kvalitu a veci si vyskúšať.
Motocykel je v porovnaní s autom omnoho výkonnejší a aj jeho údržba je dôležitá. Servisné intervaly pre výmenu oleja a olejových filtrov sa líšia, ale platí, že olej by nemal zostať v motocykli cez zimu a mal by sa vymeniť aspoň raz za sezónu. Samozrejme, spolu s výmenou oleja sa mení aj olejový filter.
Prihlásenie motorky po jej zakúpení
Po kúpe novej motorky ju treba prihlásiť. Aké dokumenty sú potrebné na prihlásenie motocykla?
- leasingová zmluva alebo faktúra
- povinné zmluvné poistenie motocykla
- splnomocnenie s úradným podpisom, ak je vlastník zastupovaný
- certifikát o konfirmite, tzv COC doklad – ak sa eviduje vozidlo, ktoré má typové schválenie ES
- správny poplatok (tarifa sa určuje podľa výkonu motora)
Prihlásenie motocykla musí nastať do 30 dní od jeho zakúpenia a novinkou je, že už nie je nutné pristavovať vozidlo na obhliadku a vlastník nemusí dopredu predkladať žiadosť o prihlásenie vozidla do evidencie.
Pri drahších motorkách je na mieste aj havarijné poistenie. Chráni stroj v prípade prírodných katastrof, pri vandalizme či pri účasti na dopravnej nehode.
Povinná výbava motocykla
Povinná výbava motorky záleží na jej type a líši sa od povinnej výbavy auta. Pre kategóriu motorových vozidiel L3e až L5e a L7 nie je povinná výbava. V niektorých prípadoch silnejších motoriek je to iba motolekárnička a celkovo motorky s konštrukčnou rýchlosťou neprevyšujúcou 40 km/h musia byť vybavené zadnou označovacou tabuľkou pre pomalé vozidlá a ich prípojné vozidlá podľa predpisu EHK č. 69.
Takže ak má motorka objem valcov nižší ako 50 cm3, nepotrebuje žiadnu povinnú výbavu. Ak však má motorka vyšší objem valcov alebo vyššiu konštrukčnú rýchlosť, potrebuje lekárničku. Uvedená vyhláška definuje aj obsah motolekárničky.
Lekárnička pre motocykle rovnako ako autolekárnička má byť oranžovej farby s bielym krížom. Lekárnička pre motocykle je však o čosi chudobnejšia ako autolekárnička. V lekárničke pre motocykle nemusia byť štyri zatváracie špendlíky, stačí v nej jeden elastický obväz miesto štyroch.
Kde vyhláška predpisuje minimálne rozmery, v lekárničke pre motockyle sú menšie – sterilné gázové štvorce v aute musia mať najmenej 10×10 centimetrov, v motorke len 7,5×7,5 cm. Aj vďaka tomu môže byť lekárnička pre motocykle menších rozmerov, čo je v prípade obmedzeného batožinového priestoru motorky užitočné.
Lekárnička pre motocykel musí obsahovať:
- gáza hydrofilná skladaná sterilná 7,5×7,5 cm – 5 ks
- obväz hotový sterilný č. 3 – 1 ks
- obväz hydrofilný sterilný 6 cm x 5 m – 1 ks
- náplasť s vankúšikom 8 cm x 4 cm – 4 ks
- trojrohá šatka – 1 ks
- resuscitačné rúško s ventilom – 1 ks
- dezinfekčný roztok v originálnom balení – 1 ks
- rukavice gumové jednorazové – 1 pár
- náplasť hladká 1,25 cm x 2 m – 1 ks
Výstražná vesta nie je povinná pre motocykle ani pre štvorkolky, rovnako ani náradie na opravu defektu.